Když má školka zavřeno
JAK MOHU DÍTĚ PŘIPRAVOVAT DOMA?
- pokud si nejste jisti, zeptejte se ve školce, jak má dítě správně držet tužku. Je to důležité!
- hodně dítě povzbuzujte ke kreslení, stříhání a tvořivé činnosti, chvalte ho. Nebojte se nůžek a podporujte ho, ať co nejvíc stříhá –noviny, papír, zbytky látek.
- učte dítě dokončit činnost a neodbíhat od ní. Učte ho uklidit si po sobě doma vše.
- čtěte dětem pravidelně dětské knížky.
- nechte dítě skládat a rozkládat, důležitá je jeho činnost rukama –lego, puzzle, kostky, stavebnice. Pokud mu to nejde, nebo ho to nebaví, dělejte to spolu –to ho bude bavit určitě.
- kreslete ležatou osmičku, nechte ho obtahovat ji třeba 20 –30x každý den. (propojuje
- se tím činnost mozkových hemisfér, cvičíte klouby ruky, ty se uvolňují pro psaní). U tohoto cviku říkejte jakoukoliv rytmickou říkanku či písničku, jako Jedna dvě, Honza jde…
- vymýšlejte příběhy, každý řekne jednu větu
- používejte a hrajte hry s kostkou - Člověče, nezlob se a jeho obměny. Nebo házejte, kdo hodí víc – srovnává počet na dvou kostkách.
- cvičte sluchové rozlišování hlásek – na co slova začínají a pak na co končí.
- hrajte pexeso –třeba jen s 10 dvojicemi, pak přidávejte dvojice. Kvarteto –perfektní nácvik rozlišení znaků, držení karet, počet do 4. Postupně učte předškoláka poznávat velká písmena – nejdřív ta, která má ve jméně, pak ostatní.
- trénujte: budeme říkat slova, co začínají na S, K, P, O atd. Slova klidně vy zapisujte a počítejte, kolik jich máte, kterých nejvíc.
- dejte dítěti noviny nebo časopis a označovací fix. Ukažte mu malé „a“ a dítě přeškrtne všechna písmena „a“, která v textu najde. Pak „e“ atd. Hledejte písmena venku na obchodech, plakátech.
Matematika - to není, že dítě umí napočítat do 20 nebo do 100. Matematika je, že řeknete dítěti: „Máš 5 bonbónů a přijdou 3 děti. Každému dáš jeden, kolik ti zbude?“ – trénujte
s bonbóny. Nebo: „Děda ti dá dvě autíčka, maminka jedno a já dvě, kolik máš dohromady?“ Nakreslete si to spolu. Nebo: „Doma máš tři panenky a pět medvídků. Čeho je více?“
- učte ho rozlišovat číslice – čtěte čísla autobusů, aut, vývěsky na obchodech, noviny.
Čím víc se dítěti věnujete teď, tím jednodušší pro něj nástup do školy bude. Dítě by mělo rozlišit všechny barvy a barevné odstíny – tmavé, světlé. Mělo by poznat zvířata a jejich mláďata. Má znát své jméno, příjmení, jména a příjmení obou rodičů. Má vědět, kde rodiče pracují a CO v práci dělají – přiměřeně věku. Nevědí to. Má znát svou adresu a datum narození. Má znát dny v týdnu, vědět, co je den, noc, ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer. Co je dnes – co bylo včera – co bude zítra, předevčírem, pozítří. Ukažte mu, jak funguje kalendář a hodiny. Mělo by poznat kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník, najít je mezi věcmi – trojúhelník jako dopravní značka apod.
Pokud jezdíte autem, učte dítě dopravní značky – číslice snadno pochopí na ukazatelích rychlosti – tady se jede 50, 80 apod. Trénujte křížové pohyby – pravým loktem se dotkni levého kolena a opačně, tančete tak. Choďte do přírody. Stavějte stavebnice podle plánků –procvičujete koncentraci i „čtení“.